Szereplk:Bauer, fszerepl dik, Bchner, tanul, Steinmann, tanul, Mkossy tanr r, fldrajz, Erzsi, szobalny, Knyvrus az antikvriumban, Frhlich tanr r, matematika, Polgr Ern, tanul Schwicker, trtnelemtanr, Neugebauer, tanul, Deckner, tanul, Kelemen, tanul, Roboz, tanul, Auer, tanul, Wlach, tanul, Kkrcsin tanr r, trtnelemtanr, Zajcsek, tanul, Lbl, tanul, Mici, kishg, Englmayer, tanul, Pollkovics, tanul, Mller tanr r, fizikatanr, Lenkei tanr r, osztlyfnk, Gabi, kisfi.
Helyszn:otthon, az iskolban, az antikvriumban (Budapest).
A m tbb, rvid elbeszlsbl ll, nem sszefgg trtnet.
A rvid tartalom:
Bevezets
Az r a valsg s a kpzelet rendjt megfordtva mesli, hogy egyik reggel ksve s lihegve rkezik meg az iskolba. Csendesen lp be a VI. B osztly termbe, s lel az utols padban az res helyre. Szerencsje van, mert a tanr csak legyint egyet, azt hiszi, hogy az, aki t perce kikredzkedett. Karinthy rmmel rzkeli, hogy itt van jra a valsgos letben. Boldogan jsgolja a mellette l osztlytrsnak, Bchnernek, hogy mennyire megknnyebblt. Az jszaka ugyanis azt lmodta, hogy mr nem tizenhat ves, nem jr iskolba, hanem felntt. Huszonht vesen lt egy kvhzban, r lett, s mr sok knyve megjelent. Szemlyesen ismerte Molnr Ferencet s Brdy Sndort, de mgsem volt boldog. Nem rezte jl magt a felntt letben, hiba vgyott erre egsz gyermekkorban. Amikor rjtt, hogy ez csak lom, s valjban az iskolban van a helye, nagyon rlt.
Reggel htkor
Bauer nagyon nehezen bred reggel. Mg fllomban a kvetkez gondolatok suhannak t az agyn. Mkossy tanr rnl felel fldrajzbl. A tanr Dnia fvrost krdezi tle, de nem tud vlaszolni. lom s brenlt sszemosdik, s egy id utn mr nagyon kalandozik Bauer gondolatban. egy hres hadvezr, akinek el kell foglalnia Dnit. Most felelteti a tanr urat, aki nem tudja megmondani Dnia fvrost, pedig az Budapest, mert hozzcsatoltk Magyarorszghoz. Az rdekes lmokbl Erzsi, a szobalny riasztja fel Bauert, mert mr nyolc ra, s elksett az iskolbl.
Elkstem
Bauer reggel kssben rohan az iskolba, s tkzben prblja vgiggondolni, hogy mi vrhat aznap. Az els ra mennyisgtan, ahol Frhlich tanr r valsznleg feleltetni fog. Hsnk a mennyisgtan dolgozatot nem ksztette el, s a kvetkez rra sem kszlt fel Vrsmarty nyelvszpsgeibl. Elg rosszak teht a kiltsok. Sietve rohan be az iskolba, ahol mr becsengettek. Mr Frhlich is bent van a teremben, s Bauert mr bertk a hinyzk kz. Lesttt fejjel l be a padba, s ami mg szrnybb felels kvetkezik...
Eladom a knyvem
Bauer aznap iskola eltt a Mzeum krti antikvriumba megy, hogy eladja a tavalyi termszetrajz knyvt. A knyv azonban lnyegesen meg van kopva, s hsnk ki is dekorlta, klnbz rajzokat, karikatrkat ksztett bele. Ahogy egyre kzelebb r a bolthoz, s megltja az reg antikvriust, gy lesz egyre kevesebb az nbizalma, s mr gondolatban egyre kevesebbet kr a knyvrt. A knyvrus vgl negyven fillrt gr rte, ami mg mozira sem elg. Bauer hirtelen jtt tlettl vezrelve elkapja a vadonatj Stilisztika knyvt, amire aznap is szksge van, s eladja. Szomoran tvozik a boltbl, s elhatrozza, hogy msnap visszaveszi a Stilisztikt.
A j tanul felel
A tanr hosszas napllapozgats utn vgl Steinmannt, az osztly legjobb tanuljt hvja ki felelni. Egy rdekes matematikai feladatot kell megoldania egy csonka glval kapcsolatban. m nem ktsges az eredmny. A j tanul mindent tud, s felelete rvid, meggyz. Bizalmasan beszl a tanrral, szinte flszavakbl is rtik egymst a matematika vilgban, akr egy grf s a grfn.
A rossz tanul felel
A rossz tanul nagyon szerencstlen. Mikor a nevn szltjk, szinte el sem hiszi, s csak nagy nehezen botorkl ki a tblhoz. tkzben ismtelgeti magban az aznapi leckt. Egy msodfok egyenletet kell megoldania, de nem boldogul vele. Nagyon lassan r a tblra, hogy ezzel is idt nyerjen, de semmi sem segt. A tanr megsemmist pillantsokat vet r, s egy szt sem szl. Vgl kihv egy jabb tanult felelni. A rossz tanul megszgyenlten ll, vgl a kudarc utn a helyre kullog, s eldnti, hogy gimnzium helyett inkbb katonai plyra lp.
A bukott frfi
Neugebauer a folyosn ll, s Schwicker tanr urat vrja, aki megbuktatta t trtnelembl. Azt tervezgeti magban, hogy meg fogja krni Schwickert, hogy hzza t a elgtelent, s rjon helyette elgsgest. Gondolatban egyre nagyobb btorsggal gyzkdi Schwickert, aki vgl beleegyezik. Amikor azonban tnyleg megrkezik a tanr, egy sz sem jn ki Neugebauer torkn. A tanr elkldi, pedig illedelmesen elindul hazafel a ptvizsgra tanulni. tkzben azonban betr egy csemegekereskedsbe, s elklti az sszes pnzt mustkolbszra, trmelkcsokoldra s trkmzre. s az egszet - mint rka a zskmnyt - egy kapualjban felfalja.
Magyar dolgozat
Egy hromnegyedes (akkoriban a ngyes volt a legrosszabb jegy) s egy egyfeles (az egyes volt a legjobb jegy) magyardolgozatot olvashatunk. Mindkett cme: Petfi s a lra, a stlusukban azonban nagy klnbsg van. Mg az els daglyos s gyermeteg, a msodik frappns s lrai. Az elst Skurek Ferenc, a msodikat pedig Goldfinger Rezs, hatodik osztlyos tanul rta.
Rhg az egsz osztly
Az osztly egsz sznetben rhg s rosszalkodik. Cdulkat ragasztgatnak egyms htra, s megtrfljk, ijesztgetik egymst. Tallnak az osztlyteremben egy j szemetesldt, amiben knyelmesen elfr egy ember. Mivel Zajcsek nem tud a nagy hangzavarban tanulni, belebjik a szemetesbe. A tbbiek megtrfljk, gy tesznek, mintha megrkezett volna a tanr. Zajcsek bosszankodva bjik vissza, mg a tbbiek nevetnek rajta. m akkor vratlanul tnyleg belp Kkrcsin tanr r. Mindenki elnmul s felll, m Zajcsek azt hiszi, hogy megint csak trflnak vele. Feszlt csend, a gyerekek mszklnak a pad alatt, s majdnem kibuggyan bellk a nevets. Egyszer csak vratlanul megszlal a tanr: - Auer... mit mozgoldik maga, mint egy sajtkukac? s erre a mondatra mindenkibl kitr a fojtott nevets. A tanr pedig csodlkozva nz, majd bszkn megllaptja, hogy milyen vicces ember .
Ksrletezem
Fizikarn ksrletezik az osztly. Pollkovicson az elektromossgot illusztrlja a tanr, amikor a belevezetett ramtl felll a fi haja. Hazafel menet Bauer is ksrleteken tri a fejt. Vesz mgnesvasat, s elhatrozza, hogy otthon kiegyenesti a patk alak vasat, s irnytt csinl belle. Heron-labdt is akar csinlni, s be akarja mutatni a szlknek a Torricelli-fle rt. m csak a kishgt, Micit tallja otthon, aki gnyosan nevet a sikertelen ksrleteken. A gravitcis ksrlet kzben Bauer eltri a lmpt, s ezrt nem kap este vacsort. azonban nem bslakodik, hanem Galileihez hasonltja magt, akit szintn nem rtett meg a kora, pedig mgis mozgott a Fld.
Magyarzom a bizonytvnyom
Bauer ktsgbeesetten prblja megmagyarzni szleinek a flvi bizonytvnyban szerepl rossz jegyeket, s mg az risi fllentsektl sem riad vissza. Az a f rve, hogy ez csak egy ideiglenes bizonytvny, az igazit csak ksbb fogja megkapni, mert az vt felkldtk a minisztriumba, hiszen tvedsek derltek ki vele kapcsolatban. A trtnelemtanr elvesztette a noteszt, amiben az igazi (jeles) osztlyzatai voltak, a fizikatanr pedig tvedsbl msnak rta be az rdemjegyt. Frhlich, az algebratanr pedig egyszeren pikkel r, s mindig rosszabbat ad, mint amit rdemel. Amit pedig a szlk kettesnek ltnak a bizonytvnyban, az valjban hrmas, csak az osztlyfnk r olyan furcsn rja. Vgl pedig Bauer megkri desapjt, hogy rja al ezt az ideiglenes bizonytvnyt, s egy darabig ne menjen be az iskolba, mert nincsen kapu.
A lnyok
Egy kamaszfi, Bauer szemvel lthatjuk a lnyokat. A lnyok olyan furcsk, sugdolznak s nevetglnek a fik hta mgtt. Valamit tudnak, amit a fik nem, s egszen msfajta dolgok rdeklik ket. s - micsoda felhbort - mindenki gy bnik velk, mintha kivltsgosok lennnek. t kell nekik adni a buszon a helyet, udvariasan kell bnni velk. A tanrok magzzk ket, kivteleznek velk, tizennyolc ves koruk felett kezet cskolnak nekik. De mirt, mirt? Hsnk rzi, hogy itt valami titok lappang. De mi az?
Naplm
Egy tizenhat ves fi esetlen naplja, amelyben megprblja nhny szban megrkteni lete akkor fontosnak ltsz, m valjban jelentktelen esemnyeit: pldul azt, hogy miknt sikerlt elbliccelni a ktelez iskolai nneplyt, hogyan puskzott, s mi volt az aznapi ebd, milyen darabot adtak a moziban.
Lgok a szeren
Hsnk lg a gyrn s mikzben knldik a klnbz tornagyakorlatokkal, gondolatban mshol jr. Elszr az fut t az agyn, hogy nem rthet egy ember mindenhez, s msban, a tudomnyokban jeleskedik, nem a tornban, aztn pedig rjn, hogy mindenben tkletes: egyszer majd miniszterelnk lesz, de kitn focista s feltall is egyben. Addig azonban egy kicsit gyakorolni kell, de ez az egsz iskola, a tornara stb. egy nagy marhasg tulajdonkppen, s nyerje meg inkbb ms a tornanneply els djt.
A vsztancs
Bauer egy 1898-as harcot vzol fel az osztly kt klikkje kztt, amelynek vezeti Rogyk s Zsemlye Tivadar. Bauer gy adja el az egszet, mintha a brsg vsztrvnyszke eltt tanskodna a kt ember mellett, illetve ellen. Vgl volt a br is, aki bkltette a szembenll feleket.
Hazudok
Bauer nagyzolva mesl valsgknt kitallt trtneteket egy bartjnak. Azt hazudja, hogy nagy kastlyuk van a Bakonyban, amelynek az udvarn kis wigwamok llnak. A kastly terletn nyolc kd van, amelyek forognak is. s van egy olyan mret nagytja, amellyel nagyon jl nyomon tudja kvetni a Marson zajl letet. A Marson a vrs- s a feketehangyk hborznak egymssal, s az csatikrl is mesl. gy vlt hsnk rv.
Tantom a kisfiamat
Hsnk kisfia, Gabi egy matekpldval knldik otthon: Ha kilenc klyhban t s fl nap alatt tizenkt kbmter bkkfa g el - mennyi nap alatt g el tizenkt klyhban kilenc kbmter bkkfa... Az apukt mr annyira zavarja a hangos gondolkods, hogy elhatrozza, segt a finak. m a feladattal sem boldogul, de Gabit szidja le. s ekkor eszbe jut, hogy huszont vvel ezeltt az desapja ugyanezt a pldt prblta neki elmagyarzni, de sem boldogult vele.
Elnkltem az osztlyvizsgn
Gabi osztlyvizsgzik negyedik elemiben, az apukja pedig a tbbi szlvel egytt ott vrja. Hsnket felkri az igazgat, hogy legyen elnk az osztlyvizsgn. Minden jl zajlik, de a vgn egy beszdet kell mondania az elnknek, hsnk azonban kt rvid mondatban elbcszik a gyerekektl. Egy kicsit kellemetlenl rzi magt, de krptolja az a tudat, hogy fia szemben nagyon nagyot ntt.
Szeretem az llatot
Bauernek azonnal megtetszett a kis hzinyl, amikor megkapta, s szerette volna megsimogatni. A nyuszi azonban flt s elszaladt elle. kergeti, de nem tudja elkapni, s egyre idegesebb lesz. Kzben pedig folyamatosan azt bizonygatja a nylnak, hogy nem akarja bntani, csak meg akarja simogatni. Fogadkozik, hogy ha elkapja ezt az ostoba nyulat, fldhz fogja vgni, hogy vgre megtanulja, nem kell bizalmatlannak lenni: nem akarja bntani.
A papm
Egy hathnapos kisfi gondolatait olvashatjuk a papjrl. Szolgnak gondolja a szleit, s leereszked jsggal nz rjuk. Nem rti, hogy lehet az, hogy nem rtik az gondolatait s a beszdt, ami egyltaln nem ggygs, csak a szegny buta papja gondolja azt. s ki tudn mondani azt a szt, hogy papa, csak azrt nem mondja, mert ltja, hogy mennyire erltetik, s nem akar a "szolgival" bizalmaskodni.